Weetjes
nav_8_weetjes_bhb.gif

Josly Piette is de nieuwe minister van Werk

De nieuwe minister van Werk, Josly Piette, heeft op 21 december de eed afgelegd bij de koning. Josly Piette is voormalig secretaris-generaal van het ACV.

De Minister van Werk, zijn secretariaat en zijn beleidscel, zijn bereikbaar op volgend adres:

PjoslyPiette.jpg

De heer Josly Piette
Minister van Werk
Kunstlaan 7
1210 Brussel
Telefoonnummer: 02 220 20 11

België

Informatie en diensten van de overheid met betrekking tot werkloosheid vind je terug in onderstaande link

Portaal belgium.be

Werkloosheidsuitkering

Bereken hoeveel werkloosheidsuitkering jij zou krijgen…

Jobat

Enkele cijfers i.v.m. het aantal niet-werkende werkzoekenden in Vlaanderen

Maand Mannen Vrouwen Totaal
Oktober 2008 + 1,3% - 5,6% - 2,4%
November 2008 + 5,1% - 4,1% + 0,2%
December 2008 + 9,7% - 1,3% + 3,9%
Januari 2009 + 18,3% + 2,2% + 9,8%
Februari 2009 + 24,9% + 6,5% + 15,3%
Maart 2009 + 30,5% + 7,3% + 18,3%
April 2009 + 29,9% + 7,7% + 18,4%
Mei 2009 + 36,5% + 11,2% + 23,2%
Juni 2009 + 37,5% + 11,2% + 23,5%
Juli 2009 + 32,0% + 9,3% + 19,8%
Augustus 2009 + 33,9% + 10,5% + 21,3%
September 2009 + 33,4% + 13,2% + 22,8%
Oktober 2009 + 31,6% + 13,2% + 22,2%
November 2009 + 29,8% + 15,4% + 22,5%
grafiek.jpg

Leuk weetje

Werkloze vindt goudschat van 3,6 mln

De goudschat die een werkloze Brit afgelopen zomer ontdekte met zijn metaaldetector, blijkt 3,6 miljoen euro waard te zijn. Dat maakte Londense het British Museum vandaag bekend. De gelukkige vinder moet het bedrag wel delen met de eigenaar van het stuk grond waarop hij de schat vond. Terry Herbert (55) ontdekte de schat in juli op een akker in het graafschap Staffordshire. De goudschat dateert vermoedelijk uit de zevende eeuw en bestaat uit 1600 stukken, waaronder helmen, schedes van zwaarden en kruisen. Archeologen noemen de vondst een van de belangrijkste uit de tijd van de Germaanse stammen. Delen van de schat zijn nu in het British Museum in Londen te zien.

Goud_675139i.jpg

Steden met het hoogste en laagste werkloosheidscijfer in de EU

20080929-werkloosheid-eu-steden.gif

Campagne: investeren in de industrie

Het volgend filmpje toont hoe het investeren in de industrie de welvaart kan doen stijgen:

Ook wij droegen ons steentje bij…
Hier onze foto's:

Hanne:

image201001020001.jpg

Sofie:

Picture0018.jpg

Sylvie:

SDC14939.JPG

Melany:

Picture0002.JPG

Lien:

DSC01065.JPG

Ook VTM lokt nu werklozen

nb2906heijnen.jpg.275[1].jpg

Een alleenstaande moeder moddert maar wat aan en zet haar leven weer op de rails: als het verhaal van 180 een belletje doet rinkelen, zag u de reeks misschien vorig jaar al op uw regionale zender. VTM biedt 180 nu aan als zomerkoopje, maar het is wel een reeks met een boodschap: langdurig werklozen uit hun kot lokken.

'Ik loop niet hele dagen in mijn peignoir rond'

Hilde Heijnen (44) speelt Gina, een moeder met een opstandige dochter en een egoïstische minnaar.

'Mijn personage is een mengeling van figuren uit de films van Mike Leigh ( de regisseur die steevast filmt in achtergestelde Britse buurten, red. ) en de vrouwen uit de films van Pedro Almodóvar. Geen clichés van werklozen in deze reeks: ik loop niet hele dagen in mijn peignoir rond, dat doen werklozen in het echte leven ook niet.'

'De reeks is ook bedoeld om werklozen te motiveren een cursus bij de VDAB te volgen. Dat hoeft geen loodzware cursus van een jaar te zijn: je kunt een cursus volgen die je helpt uit te vissen welke job best bij jou past, een stoomcursus computer. In de serie volgt Gina een assertiviteitscursus: dat kan ook. De serie 180 is al op de regionale tv geweest en we weten dat er veel werkloze vrouwen naar hebben gekeken. Of al die vrouwen naar de VDAB zijn gelopen om een assertiviteitscursus te volgen weet ik niet, maar we hebben onze doelgroep bereikt.'

Of Heijnen zelf ooit al werkloos was? 'Voor een Vlaamse acteur of actrice is het niet ongebruikelijk om tijdelijk werkloos te zijn tussen twee jobs, maar ik heb in mijn 22-jarige carrière heel veel geluk gehad. Ik kom uit de gouden tijd waarin je in het theater vaste contracten kreeg bij de KVS, de KNS en het NTGent. Ik heb hooguit twee keer kort zonder werk gezeten omdat er twee producties wegvielen. Op dat moment wist ik dat ik een paar maanden later weer aan de slag kon. Ik was wel blij dat ik die periode nog geen gezin had.'

vorige

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License